ALKUSANAT
Assassins Creed on Ubisoftin
suuren luokan hittipeli joka julkaistiin ensimmäisen kerran PS3 ja XBOX360
marraskuun 13 päivä 2007 ja se aloitti jo neliosaisen Assassins Creed sarjan
jonka kolmas osa ilmestyy tämän vuoden lokakuussa. Kyseessä on lajityypiltään
sekava scifi/toiminta/hiiviskely/mysteeri –peli, jonka alussa päähenkilömme
Desmond Miles kaapataan himmeän Aspergo-yhtiön toimesta, joka on hieman kuin
Aperture Science jos sitä perustamassa olisi ollut Dan Brown.
Yhtiö haluaa Desmondin elävän muinaisessa
lähi-idässä tallustaneen esi-isänsä, Altair ibn-La’Ahadin geneettisiämuistoja
mystisen Animus-koneen avulla. Syytä tähän emme tiedä, ja se selviää vasta
pelin edetessä. Pelin aikana pääsemme siis tutkimaan muinaisen lähi-idän
mysteerejä, hiipimään, ratsastamaan, kiipeämään ja puukottamaan kansalaisia
selkään kuin poliitikko vaalikauden jälkeen.
PELATTAVUUS
Samoin kuin tarinan kanssa, myös pelattavuus
saattaa sekoittaa ensikertalaisen. Ihmisjoukkoon sulautuminen ja huomiotta
liikkuminen on iso osa Assassin Creedin pelimekaniikkaa, joten pelissä
joutuukin jatkuvasti vuorottelemaan high profilen
ja low profilen välillä. High profilessa
näppäimiä käytetään kiipeämiseen, miekaniskuihin ja juoksemiseen, kun taas low profilessa samoilla näppäimmillä
työnnetään ihmisiä pois tieltä, sulaudutaan ihmismassaan ja piiloudutaan
heinäkasoihin. Totutteleminen vie aikaa, mutta toimii lopulta.
Pelattavuuden ydin on kahdessa toiminnossa:
Vapaajuoksussa ja murhaamisessa. Vapaajuoksussa kiivetään seiniä pitkin,
hypitään pitkin kattoja ja tasapainoillaan lankkujen päällä. Liikkuminen on
toimivaa sekä aidosti hauskaa ja meno tuntuu yksinkertaisesti vapaalta, kun
reitin paikan A ja B välillä voi määrittää itse. Tosin mestaritason
assassiinille tapahtuu näköjään kömmähdyksiä aika useasti. Altair ei ilmeisesti
osaa kurottaa kättään viivottimenmitan päässä olevaan kielekkeeseen, ja
paikoitellen pieleen mennyt kiipeämisyritys saakin ystävämme hyppäämään
seinästä poispäin, suoraan kaksikymmentä metriä alapuolella olevalle kadulle.
Tämä ketuttaa erityisesti pelin hektisissä takaa-ajokohtauksissa. Ja minkä HEMMETIN takia Veljekunnan koulutukseen
ei kuulu uimatunnit, on se nyt pikkasen noloa kun mestarisalamurhaaja hukkuu
jonkun kaverin uima-altaaseen!
Murhaamisen voi hoitaa kahtia tapaa: Joko
huomaamatta piilotetun terän kanssa tai avoimessa miekkataistelussa.
Miekkataistelu toimii ihan okei melko yksinkertaisella hyökkäys-vastahyökkäys
systeemillä, jota maustetaan myös muutamilla lisätempuilla. Tosin etenkin
suuria joukkoja vastaan taistellessa vastahyökkäyksen ajoittaminen voi olla
vaikeaa, ja kuolema tulee nopeasti. Yllättävää kyllä, tämä toimii myös pelin
eduksi, sillä kun jokainen taistelu voi johtaa kuolemaan, tulee voittoja ja
Altairin kykyjä arvostettua yhä enemmän. Kaveri ei ole mikään kolmannen
maailmansodan supersotilas, vaan heppu jonka menestys nojaa taitoon ja
tarkkuuteen.
Puukotus on yllättävän hankalaa. Tämä siksi,
että jos vartijat näkevät sinut nylkemässä jotakuta piruparkaa, helvetti pääsee
valloilleen. Hankalaksi tämän tekee vielä se, ettei pelaajalla ole paljoakaan
hajua siitä, kuinka kauas vartijat näkevät ja hälyttävätkö kadulla kulkevat
ihmiset avun paikalle. Tämä johtaa helposti TODELLA turhauttaviin
sivutehtäviin. Lisäksi varinaisten kohteiden salamurhaaminen huomaamatta tuntuu
lähes mahdottomalta, sillä vartijoita on ripoteltu pitkin kaupunkia kymmenen
metrin välein. Lisäksi vartijat ovat ilmeisen innokkaita lynkkamaan jokaisen,
joka kaivaa nenäänsä liian nopeasti.
TARINA
Tarinan
alussa Altair rikkoo salamurhaajien veljeskunnan pyhiä sääntöjä ja hänet
riisutaan tästä syystä aseistaan ja asemastaan. Saadakseen ne takaisin hänen
tulee murhata 6 alueen rauhaa uhkaavaa miestä mestarinsa käskystä. Tarinan
aikana opimme kuitenkin lisää näistä kohteista ja Altair alkaa itsekin paitsi
katua omaa ylimielisyyttään, myös epäilemään tekojensa oikeutusta. Miesten
välinen salaperäinen yhteys selviää ajan mittaan ja samalla tarinaan
sekoitetaan myös Raamatullisia aineksia ja myyttejä. Tähän kaikkeen on sitten
vielä sidottu vuosituhansia vanha salajuoni,
mainitsinko jo että pelin tarina tuo mieleen Dan Brownin.
Altairin seikkailujen välissä palataan aina paikka paikoin takaisin nykypäivään Desmondin luo. Nämä sinänsä toiminnattomat kohtaukset tasapainottavat hyvin tarinaa ja antavat mahdollisuuden hengähtää aina välillä. Samalla pyritään selvittämään lisää Aspergosta ja Salamurhaajien ja näiden vihollisjärjestön välisestä vuosituhansia pitkästä kamppailusta. Desmond on Altairiin verrattuna melko valju hahmo, mutta toisaalta tähän kaveriin on helpompi samaistua. Pelaajan tavoin Desmond on vaan tavallinen jannu ja haluaa ennen kaikkea vain tietää, että mitä v*ttua täällä oikein tapahtuu.
Pelin tarina liikkuu eteenpäin melko
mukavasti, ja vaikka onkin melko minimalistinen, se onneksi osaa panostaa
yksityiskohtiin. Se tarina mitä on, toimii hyvin. Hahmot ovat persoonallisia
eivät niin mustavalkoisia kuin olisi toivonut, filosofisia kysymyksiä heitetään
ilmaan pelaajan pohdittavaksi, ääninäyttely joko toimii tai tyrmää ja
salaliittoteoriakin on sopivan salaperäinen. Yksinkertaisesti sanottunan tarina
kiehtoo ja jättää tahtomaan lisää.
ULKONÄKÖ
Peli näyttää näinkin vanhaksi tekeleeksi
varsin hyvältä. Huippulaatua on turha lähteä hakemaan, mutta paljoakaan valittamisena
aihetta ei ole. Lähi-idän tunnelma ja ajanjakso on saatu kopioitua hyvin ja
pelin kaupungit ovat kaunista katsottavaa. Ne ovat paitsi suuria, myös
monipuolisia ja täynnä elämää. Katuilla tungeksiva väkijoukko näyttää ja tuntuu
aidolta ihmismassalta, mikä lisää tunnelmaa mukavasti. Ikävä kyllä samoja
hahmomalleja kopioidaan melko tiuhasti
ympäri peliä, mikä tuntuu yllättävän laiskalta kun verrataan ympäristön
monimuotoisuuteen. Samaan syssyyn voisi mainita, että kaikilla sivuhahmoilla
tuntuu olevan vain viisi tai kuusi eri ääninäyttelijää.
Valokeilan varastaa kuitenkin ulkonäöllisesti
rikas ympäristö ja elävät kaupunkimaisemat. Tarkkailessa muinaista Jerusalemia
täydessä loistossaan tornin nokasta ei voi kuin todeta, että kyllä nyt on kyse
taiteesta.
RAKENNE
Rakenteeltaan peli on suoraviivainen, jopa
ennalta-arvattava. Mestarilta saadaan jokaisen kappaleen alussa
salamurhauskohde, joka piileksii jossain pelin kaupungeista. Pelaaja kiirehtii
kaupunkiin, mutta joutuu suorittamaan vähintään kolme minitehtävää ennen kuin
pääsee murhahommiin. Kaupunkia voi kuitenkin tutkia tällä aikaa vapaasti, ja
tehtävissä on onneksi tarpeeksi valinnanvaraa kiinnostuksen pitämiseen.
Likaisen työn jälkeen muisto keskeytyy, pelaaja leikkii Desmondin kanssa hieman
ja palaa sitten Animukseen uuden tehtävän pariin. Pelin alussa ja lopussa tätä
kaavaa sekoitetaan hieman.
Sama toisto uudelleen ja uudelleen käy melko
tylsästi paikoitellen, mutta se ei missään vaiheessa ala varsinaisesti ottamaan
päähän. Peli on sopivan lyhyt ja tiukka paketti, joten toistoa ei onneksi ehdi
tulemaan liikaa. Lisäksi monet koukut, kuten salaperäinen juoni ja itse
pelaamisen hauskuus kannustavat pelaamaan simppelistä kaavasta huolimatta. Kyseessä
on toimiva rakenne, jossa pelielementit loksahtavat sopivasti kohdalleen ilman
sen kummempia kompasteluja.
LOPPUSANAT
Assassins Creed on selvästikin karkea, paikoitellen jopa raivostuttava peli. Siinä on kuitenkin tarpeeksi paljon hyviä puolia, kuten mielenkiintoinen tarina ja ympäristöt, pitämään koko elämyksen ehjänä ja toimivana. Näiden ansiosta peli kaikesta huolimatta mieleen positiivisena kokemuksena, ja petaa hyvän pohjan tuleville jatko-osille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti