maanantai 13. helmikuuta 2012

Iron Sky ja suomalaiset elokuvat

 Ensiksi, tämä traileri:




 Ei vittu ku en oo pitkästä aikaa nähnyt traileria, joka saisi mut näin innostuneeksi! Jumalauta, ja vielä suomalainen leffa kyseessä! Tää mennään niin katsomaan ennakkoon!

 Eli siis, Iron Sky on suomalaisen Energiaproductionin tekemä amatöörielokuva. Maistelkaas sitä vielä, amatöörielokuva. Tässä ei ole mitään isoa suomalaista yhtiötä takana, eikä suuren luokan ammattilaistiimiä, vaan pelkästään joukko kavereita jotka rakastaa tehdä elokuvia. Ja silti kyseessä on kallein suomalainen elokuva koskaan. Nostetaas sille hattua. Ja lasia pikkasen kanssa. Tässäkin projektissa on muuten ollut fanien rahoitus ja apu mukana, vaikka suurin osa rahoista onkin saatu sponsoreilta ja elokuvasäätiöiltä.

 Sanon jo nyt, täysin puolueellisesta näkökulmasta, että Energiaproductions on parasta, mitä suomalaiselle elokuvateollisuudelle on tapahtunut 2000-luvulla. Ryhmän aikaisempi täyspitkä elokuva, vielä amatöörimäisempi Star Wreck In the Pirking (omasta mielestäni eräs parhaimmista suomalaisista komedioista, heti Speden klassikoiden jälkeen) on kaikkien aikojen ladatuin suomalainen elokuva, ja samalla todennäköisesti eräs ainoista suomalaisista scifielokuvista. Itse olen odotellut Iron Skyta jo yli kuusi vuotta, siitä asti kuin ensimmäisen kerran näin Star Wreckin. Mielestäni on käsittämätöntä, että tällainen pieni ryhmä kykenee omin voimin tekemään sen, jota isot studiot ovat meillä yrittäneet jo vuosia. Levittämään suomalaista elokuvaa ulkomaille.

 Lähimmät kaverini tietävät mitä mieltä olen suomalaisesta elokuvateollisuudesta; Se on jumissa. Suomessa menestyy noin kourallinen tarkkoihin kategorioihin sopivia elokuvia joka vuosi. On Teiniangsti, Jatkosota, Talvisota, Synkkä masentava ihmissuhderaama, Vares, yms. Ainoastaan komedioita on viime aikoina tullut kiitettävän laajalla skaalalla, mutta niidenkin huumori tuntuu tulevan jostain perisuomalaisesta muotista, eikä mitään todella erilaista ja uutta uskalleta koittaa.

 Suomalaisia elokuvia, jotka todella erottuvat massasta, tulee mieleeni vain muutamia. Toki on toissavuotinen Rare Exports, jonka tekijöistä toivottavasti kuullaan vielä. A.J Annilan elokuvista Jadesoturi ja Sauna ovat ehdottomasti suosikkisuomileffojani. Jadesoturi on kokonaisuudessaan hieno elokuva, ja Saunakin on toteutukseltaan ihan kelvollinen, ja sitä voi ainakin kehua omaperäisestä ideasta. Miehestä ei tosin ole kuulunut enää vuosiin mitään, että se kai sitten siitä.

 Toivoin myös pian ilmestyvän Härmän sekoittavan palettia hieman western-henkisyydellään, mutta ennakkoarvostelut eivät ikävä kyllä anna odottaa kovinkaan suuria. Siltikin, elokuva olisi mielestäni onnistunut, jos se edes uskaltaisi olla aidosti länkkärileffa.

 Vaikerruksen pointti on siis tämä: Suomalaiset elokuvat eivät ole huonoja, siitä ei ole kyse. Enkä myöskään sano, että niistä olisi varsinaisesti pulaa, tai että ne olisivat ainoastaan kopioita toistaan. Ongelma on siinä, että suurta kuvaa katsoessa ne ovat niin pitkästyttävän keskinkertaisia ja mielikuvituksettomia. Koska olet viimeksi nähnyt suomalaisen elokuvan, joka todella otti riskejä, ja tuntui erilaiselta? Koska viimeksi koit tarvetta viedä kaikki kaverisi katsomaan jotain suomalaista rainaa? Tämä on vilpitön kysymys, sillä en suinkaan väitä että oma näkemykseni asiasta olisi ainoa oikea.

 Suomalaisesta elokuvateollisuudesta ei koskaan tule Hollywoodin kaltaista suuren luokan bisnestä. Eikä siitä tule koskaan tulemaan myöskään japanilaisen animen kaltaista vientituotta. Mutta on vaikea uskoa, ettei suomesta löytyisi nuoria elokuvantekijöitä, jotka olisivat valmiita toteuttamaan uusia ideoita, luomaan jotain erilaista. Alan olla kuin rikkinäinen levy, mutta tämä tuntuu taas pahasti olevan ikäluokkakysymys. Kun katsot hieman vaikkapa tämän vuoden suomalaisia elokuvia, kelle ne tuntuvat olevan pääasiassa suunnattuja, aikuisille vai nuorille? Kummat ylipäätänsä katsovat enemmän suomalaisia elokuvia, ja mistäköhän se johtuu?

 Loppulauselma: Mikäli halutaan vahvistaa suomalaisen elokuvan vientiä ulkomaille JA mahdollistaa sujuva siirtyminen vanhasta katsojakunnasta nuorempaa, on äärimmäisen tärkeää tukea nuoria suomalaisia elokuvantekijöitä enemmän kuin koskaan ennen. Nuoret elävät jo paljon globaalimmassa maailmassa kuin vanhempansa saman ikäisinä, ja erilaisia vaikutteita ja elämyksiä koetaan myös vastaavasti enemmän. Heillä palaa halu seurata suuren maailman elokuvantekijöitä, tuoda suomalaiseen elokuvaan fantasiaa, scifiä ja toimintaa. Kohdistakaamme katseemme vielä Iron Skyhin. Se voi aikanaan olla joko suomalaisen elokuvateollisuuden huipentuma, tai tuotos joka inspiroi tuhansia lahjakkaita ihmisiä kokeilemaan rajojaan ja uudistamaan kotimaisen elokuvan. Katsotaan miten käy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti